Není docela jisté, kdo je vynálezcem prvního automobilu se spalovacím motorem. Byli to Gottlieb Daimler s Wilhelmem Maybachem, kteří si roku 1885 nechali patentovat samohyb, připomínající dřevěný motocykl se dvěma postranními stabilizačními kolečky? Nebo Karl Benz se svým vynálezem motorové tříkolky ze dřeva a kovu, na který získal patent o rok později? Myslím, že to vlastně není důležité. Protože zcela nepochybně všichni tito pánové společně způsobili, že do té doby jednoduchá přeprava lidí či nákladu z místa A do místa B, realizována všemožnými, co možná efektivními způsoby se změnila. Získala prvek chaosu. A tak si do svých cestovních plánů přidáváme body C, D, E… často zcela neúčelně, nelogicky, naprosto mimo původní, nádherně jednoduchý dopravní záměr, tvořený úsečkou A – B. To je jedna z věcí, které pro mne automobil znamená. Svoboda volby. Cesta, která může být cílem a radostí sama o sobě. Jen tak. A o tom by měla být tahle rubrika.

Takže nemůžu začít jinak, než pro mne památnou výpravou na první dovolenou u moře.

  • Jugoslávie, 1987
    Na jaře roku 1987 se mi podařilo koupit zbrusu novou, krásně červenou motorku MZ ETZ 150. Chybělo mi sice v tu dobu řidičské oprávnění, ale to byl detail, kterým jsem se v tom věku odmítal příliš zabývat. Nicméně v červnu, tedy za necelé tři měsíce, jsme měli s kamarádem v plánu uskutečnit náš sen o… Více informací: Jugoslávie, 1987